Allt för Sverige, alla är välkomna som har intresse för stads- och kulturmiljö.

Att leva är att ta ställning.
"Man förstår livet baklänges - men måste leva det framlänges"
Sverige skall utvecklas genom en öppen dialog.

tisdag 26 juli 2016

Du och jag får betala!

Du och jag får betala!
Vem åker i glesbefolkade Sverige?
Hur ser ekonomin och budgeten ut?
Sannolikhetskalkylen???
Redovisas aldrig!
Naturligtvis U.P.A. !!!!

Höjda skatter igen för svenska folket!

KB: Snabbjärnväg – vem är det som betalar? 

För att genomföra byggandet av snabbjärnväg i Sverige ska staten (det är du!) låna det belopp som behövs. Enligt Skattespararnas förening kommer varje arbetstagare stå för en lånesumma av 46 000 kronor

Ingenstans nämns kostnaden för att förflytta sig med detta snabba färdmedel. I samband med Koalitionens första planer nämndes en summa på 1 800 kronor för en biljett mellan Malmö och huvudstaden . På internet nämns en summa mellan 1800 och 2 500 kronor.

För vem ska denna järnväg byggas? I dag kan du köpa en biljett(enkel resa) mellan orterna för mellan 300 och 500 kronor. Ja, ofta ännu billigare! Vem får råd att åka längs sträckningen förutom riksdagsledamöter och eliten bland företagsamheten. I varje fall få pensionärer och vanliga anställda!

Den nya järnvägssträckningen går som ett oförgrenat streck genom landet. Några få stationer, för av- och påstigning, finns längs sträckan. Där ska, enligt Karin Svensson Smith (MP), tågen dundra fram i 320 km/timmen. Skulle du eventuellt vilja färdas till en ort mellan de stora stationerna, byter du tåg vid lämplig ort, där snabbtåget stannar, och färdas sedan vidare i 250 km/tim till ditt resmål. Du får för att komma till en ort mellan Hässleholm och Jönköping byta tåg och skyndsamt färdas till ditt resmål!

Som vanligt drabbas vi, landsbygdsmänniskor, av storstadens storslagna tankar och idéer. För de människor, som kan behöva färdas så exceptionellt snabbt, finns flyg.

Jag kan höra Karin Svensson Smiths invändning att tåg ger mindre utsläpp än flyget. Helt korrekt, men den nya järnvägen kommer att sluta med ett rejält minus när det väl är färdigbyggd och hur många kommer att använda den?

Fakta: Vi har redan en järnväg, som trots bristande underhåll och ringa utbyggnader, gör sitt bästa för att transportera oss medborgare. Att resultatet är föga framgångsrikt, känner vi alla till. 

Satsa en del av ”snabbjärnvägspengarna” på att bygga om och modernisera folkets järnväg. Då kanske till och med riksdagsmän kan färdas snabbare och säkrare, än i dag, och det, genom hela Sverige. 


Vad tycker Du?  
Kommentera gärna allt för Sverige. 
Att leva är att ta ställning. Sverige skall utvecklas genom en öppen dialog. 
Tack! 

Det hade varit klädsamt och bra för Sverige, om någon politiker, som ofta säger vi måste bliva bättre att kommunicera och föra dialog med våra medborgare.
Kommentera inläggen, som säkert har både fel och rätt.
Du får gärna bjuda in någon att kommentera.
Denna blogg är politiskt obunden.
Tack ska du ha för din hjälp.


Opinion Protest för god pension i Sverige !

_______________ 
 Upprop ! Förändra etiken o. moralen i Sverige!
Nu har vi har fått nog och vi vill ha rättvisare i Sverige!
Sätt ner foten!

Klicka
Namninsamling för Förändra moralen i Sverige!
 

Läs även andra bloggares åsikter om :
, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan du kommentera: