Så folket vet hur man skall rösta i kommande val.
Du som inte vill tala hur Du tycker är det stor risk, att röstetalet sjunker för.
Du som är hårt drabbad av de höga bensinpriserna är naturligtvis också välkommen med Dina synpunkter.
Stäng inte Sverige se bilen som en resurs för Sveriges utveckling!
Fakta om bensinpriset:
I augusti 2005 var bensinpriset i genomsnitt 11,92 kr.
Bensin 4,58 kr *
Energiskatt 2,84 kr **
Koldioxidskatt 2,12 kr **
Moms 2,38 kr ***
Du betalar 11,92 kr
Källor:
*) Svenska Petroleum Institutet
**) Riksskatteverket
***) 25% av varuvärdet och skatter
Bensinskatteupprorets krav:
1. Sänk Bensinskatten!
2. Ta bort momsen på bensin-skatten!
3. Inför samma låga moms på bensin som för kollektivtrafik, alltså 6 procent istället för som idag 25 procent!
Skriv på protestlistan! Stöd Besinskatteupproret på hemsidan : >>
Antalet protester 060115 var 700.923 namn på listan.
Anatlet besökare t.o.m. 060115 på www.bensinskatteuppror.se var 3.124.724 gånger.
Nyhetsbrev 5, 3/1 2006 från Bensinskatteupproret.
1.NUDER har fortfarande inte svarat
2.Valår, nu gäller det!
3.Nära 700 000 - totalt närmare en kvarts miljon
4.Över 3,1 miljoner besök på hemsidan
5.117 536 har protestmailat Nuder
6.Nära 14 000 prenumeranter
1.Nuder har inte ens svarat och Persson har inte en aaaning
Nu är vi inne i 2006. Vårt bensinskatteuppror har växt till en stor
folklig proteststorm. Vi har omnämnts av de största tidningarna, av
partiledare i partiledardebatter, i riksdagen, i artiklar, i radio
och tv, i norr och i söder. Men statsminister Göran Persson har
uppenbarligen så lite kontakt med verkligheten att han "inte har
märkt någon opinion mot bensinskatten". För han kan väl inte av
taktiska skäl helt enkelt stå och blåljuga? Vi har varit på
politikerveckan i Almedalen (men där var inte Persson). Vi var
närvarande vid socialdemokraternas partikongress och talade med
mängder av ombud men Persson var kanske mentalt frånvarande just när
bensinskatten nämndes.
Vi har begärt en uppvaktning hos Pär Nuder, finansministern. Det är
han som har det högsta ansvaret för de praktiska frågorna i samband
med bensinskatten. Vi har på uppdrag av alla de 100 000-tals
protesterande velat diskutera de ojämlika och orättfärdiga
drivmedelsskatterna med honom och samtidigt överlämna protestlistorna.
Pär Nuder har inte ens bemödat sig om att svara. Än mindre bokat
någon tid för uppvaktning. Detta är ett uppseendeväckande utslag av
maktens arrogans - ett väljarförakt som börjar bli rekordartat. Eller
är det så att Persson och Nuder inte betraktar bilister som riktiga
människor? Låt oss ta en mycket talande jämförelse: Vi har fått
nästan 750 000, nästan en kvarts miljon medborgare att skriva på vårt
uppror och ställa sig bakom upprorets huvudkrav. Vi har inte ens fått
ett normalartigt svar, inte en kommentar. Våra "ärade" ministrar med
P Nuder i spetsen har totalt nonchalerat alla hundratusentals
bilister som protesterat och som står bakom våra krav.
Annat ljud i skällan är det när "riktiga" människor deltar i en
politiskt korrekt protestinsamling.
I somras ordnade Aftonbladet en namninsamling angående märkningen av
kött. Nej till företag som försöker luras och ja till rätten att få
veta varifrån maten kommer var de klatschiga, och för regeringen föga
kostsamma, kraven. Deklarationen var förra veckan avslöjade
Aftonbladet hur företag genom försåtliga texter och bilder försöker
lura konsumenter att tyskt eller sydamerikanskt kött är svenskt.
Det är i alla avseenden en vällovlig insats. Nu är det väl inte
säkert att tyskt eller sydamerikanskt kött är direkt farligt att äta
men rätt skall ju vara rätt det håller säkert alla i
bensinskatteupproret med om. I förlängningen kanske vi t o m får
upplysning om vad t ex etanolinblandningen gör för skada i våra gamla
bilars bränslesystem och motorer och så småningom kanske vi t o m får
reda på vilka utsläpp det blir med t ex etanolinblandning (det vet vi
nämligen egentligen inte nu).
Det mest intressanta är dock regeringens reaktion. Jordbruksminister
Ann-Christin Nykvist ställde omedelbart upp på en uppvaktning.
Jordbruksministern välkomnar Aftonbladets initiativ och lovar alla
läsare att deras insats kommer att ha betydelse. Hon poserade glatt
med ett paket som påstods innehålla 33 305 namn och uttalade
entusiastiskt följande: Med den här digra listan kan jag visa vilket
engagemang konsumenterna har för frågan, säger hon.
Trots att så många är stressade och har dåligt med tid har över
33 000 tagit sig tid att skriva under uppropet. De gör det lättare
för mig när jag nu skall arbeta för bättre märkning av maten, både
långsiktigt inom EU och på kortare sikt inom landet.
Där ser man att det är skillnad på folk och bilister. Snacka om att
33 305 är ett oerhört imponerande resultat. Vi vill, ännu så länge
väldigt försynt, påpeka att vi har fått stöd av fler än 22 gånger så
många medborgare. Men våra krav är ju inte politiskt korrekta. Men
valdagen närmar sig!
2. 2006 valår nu gäller det!
För första gången har vi nu en rejäl chans att föra upp beskattningen
av bilismen till en viktig valfråga. De stora etablerade partierna
gör allt för att fortsätta förtiga bensinskatteupproret och
överbeskattningen av bilismen. Men detta år kommer det inte att gå
att sopa det stora folkliga missnöjet under mattan. Hittills har över
en miljon medborgare ställt sig bakom de olika protestaktionerna.
Många av oss är beredda att byta parti och rösta på det/de partier
som visar förståelse för den orimliga situationen för alla
överbeskattade bilister. De riktigt okänsliga, eller rent av
bilistfientliga, partierna kommer att förlora 100 000-tals väljare
till de partier som vill sänka bensinskatten. Det är fullt möjligt
att de nu etablerade partierna förlorar så många röster till nya
uppstickare som sjukvårdspartiet och junilistan att den politiska
kartan efter valet ser helt annorlunda ut.
Nu gäller det att jobba vidare, ta alla tillfällen i akt att sprida
våra budskap vidare till dem som ännu inte har hört talas om oss och
skrivit under våra krav. Hjälp till bl a genom att agera i medierna,
artiklar och insändare är en bra väg.
Valåret 2006 skall bli ett riktigt bilval. Hittills lider hela denna
viktiga fråga av ett stort demokratiskt underskott. Överheten har
utan debatt och insyn pratat ihop sig om en linje i riksdagen som
inte har folkets stöd. Det skall vi ändra på.
3. Nära 700 000, totalt tre kvarts miljon
Nu har nästan 700 000 skrivit under och ställt sig bakom våra
huvudkrav. Totalt sett, med listor och protesttalonger har vi fått
stöd av tre kvarts miljon människor. När valet närmar sig kommer vi
med all sannolikhet ha passerat en miljon. Dessutom förekommer det ju
fler protestinsamlingar, t ex Motormännen. Detta är en folkrörelse
och ett utslag av så starkt folkligt missnöje att de partistrateger
som bortser från detta troligen blir arbetslösa efter valet.
Styrkan och djupet av det folkliga missnöjet har underbyggts av de
opinionsundersökningar som gjorts av t ex Aftonbladet, Uppsala
tidningen, Nordea osv.
4. Över 3,1 miljon besök på hemsidan
Innan årsskiftet har vi nu passerat 3 100 000 besökare på vår
hemsida. Många besök är viktigt i sig, det visar att det finns ett
stort intresse för denna fråga. Många är inne och läser
tidningsartiklar och följer våra uppdateringar av sidan. Det innebär
att kunskaperna om bensin och bilskattefrågorna hela tiden ökar. Det
är viktigt vi får ut siffror och argument som är obekväma för
överheten. Regeringen och riksdagspartierna har enorma
informationsresurser till sitt förfogande. De siffror och argument
som förs ut av de politiska partierna är vinklade, ofullständiga och
antibil-inriktade. Vi gör en viktig folkbildningsinsats för att
balansera myndighetspropagandan. Hela tiden matas vi t ex med siffror
om bilismens alla kostnader. Hur ofta har ni t ex sett en realistisk
balansräkning där man t ex tar upp bilismens alla positiva effekter
eller ens en alternativkostnad vad det skulle gå på för samhället att
ta över viktiga funktioner som arbetsresor, sjukresor osv.?
5. Protestmaila Nuder
Antalet protestmail till Nuder måste vid detta laget vara
rekordstort. Bara via vår hemsida har hittills 117 536 medborgare
sänt protestmail. Har han noterat dem? Det borde han ha gjort -
annars är han den hittills trögaste ministern och det är dock inte
troligt. Har han svarat? Nej, det tyder på ett oerhört väljarförakt
som kommer att straffa sig. Vill ni skriva egna mail och inte använda
det via hemsidan kan ni maila via Finansdepartementet
registrator@finance.ministry.se
6. Antalet prenumeranter ökar ständigt
Nu har vi 13 903 prenumeranter som får information om vidare kampanj
och mer information om verkligheten förutom på hemsidan. Vet du fler
som är extra intresserade och som kan tänka sig hjälpa till att
sprida vår information vidare uppmana dem att gå in på hemsidan och
anmäla sig som informationsprenumeranter.
Trots ett orimligt högt drivmedelspris och ytterligare
skattehöjningar den 1/1 2006, införande av biltullar den 3/1 och
alliansens straffskatteförslag på trafikförsäkringen önskar vi er
alla ett riktigt Gott Nytt År. Låt 2006 gå till historien som det
året då bilfolket reste sig mot bilhatarna.
Stöd Besinskatteupproret på hemsidan : >>
Ditt Stöd här på Olles Blogg eller på Olles Forum : >>
Andra bloggar om: politik, enargipolitik, samhälle
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Här kan du kommentera: